Belgische campagne: “Je kan het toeval niet controleren”

In België is men een voorlichtingscampagne gestart voor online gokken bij onze zuiderburen. De campagne wordt niet voor niets nu gelanceerd. Het volgt op een langer durende discussie over gokken en gokgedrag in België en wordt vanwege het naderende WK voetbal extra onder de aandacht gebracht. De Belgische overheid verwacht dat veel Vlamingen en Walen willen gaan gokken op dat WK.

De preventieve campagne is een initiatief van de Kansspelcommissie, de Belgische toezichthouder op (online) kansspelen en is gericht op de Illusion of Control. Het doel van de tv-commercial is om spelers bewust te maken van het feit dat ze het toeval niet kunnen controleren of voorspellen.

Mindgames

De illusie van controle is een verschijnsel waarbij mensen hun geest laten bepalen wat voor kansen ze hebben. Niet gebaseerd op verstand, maar op basis van hoop. Dit noemen we ook wel Mindgames. en heeft te maken met onze behoefte aan zekerheid. We zijn namelijk voortdurend op zoek naar zekerheden en overschatten dan ook regelmatig onze eigen bekwaamheid om gebeurtenissen te controleren. De Illusion of Control komt dan ook vaak voor bij gokkers: ze geloven in hun eigen tactiek of spelen bijvoorbeeld roulette met hun geluksgetal, terwijl het in werkelijkheid oncontroleerbare spellen zijn, zo staat te lezen op de Wikipedia pagina over dit onderwerp.

Ludieke reclame

In de ludieke tv-reclame wordt de Belgische tv-kijkers enkele cafébezoekers voorgeschoteld die genieten van een spelletje darts. De kijker wordt gevraagd om te voorspellen wat er zal gebeuren. En ja hoor, de meest onwaarschijnlijke gebeurtenissen spelen zich af. Op het einde van de fantasierijke reclamespot wordt het menens, en verschijnt de boodschap “Je kan het toeval nooit controleren.”

Magali Clavie, voorzitter van de Kansspelcommissie in België legt uit waarom de preventie campagne zo wordt aangevlogen: “Dankzij de clip zullen spelers zich hopelijk realiseren dat weddenschappen, ongeacht de eigen kennis van een bepaalde sport, een willekeurig resultaat hebben dat gebaseerd is op toeval. Het is heel belangrijk dat gokken recreatief blijft. Een gokprobleem ligt al snel op de loer.”

WK voetbal Qatar

Volgens diezelfde voorzitter hebben grote sportevenementen, met name voetbaltoernooien, een grote impact op het gokgedrag. De campagne wordt dan ook bewust gelanceerd net voor de start van het WK voetbal in Qatar en dat is niet alleen in België maar ook in Nederland een punt van zorg. “Spelers denken vaak dat de uitslag van een match voorspelbaar is, en daarom willen we benadrukken dat het toeval nog altijd de bovenhand heeft.”

Casino spelen

Gelukkig heeft dit verder niks met het Nederlandse online casino beleid te maken! Op zoek naar de beste NL casino’s? Bekijk dan onze online casino lijsten!

0

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

loader